Eerste dagen in Guadalajara

23 juli 2007 - Guadalajara, Mexico

¡Hola mis amigos! Na een lange vlucht met een tussenstop in Atlanta ben ik afgelopen woensdag aangekomen in de stad waar ik de komende 5 maanden zal verblijven: Guadalajara! De afgelopen dagen zijn we, Lisette (een meisje dat hier ook gaat studeren) en ik, vooral bezig geweest met het verkennen van de stad. De stad zelf huisvest 4 miljoen mensen en doordat er in Guadalajara amper hoogbouw is zijn de afstanden erg groot. Vanaf het hostel waar we nu in zitten is het met de bus ongeveer een half uur naar het centrum van Guadalajara. Om bij de universiteit kost je vervolgens nog 3 kwartier à één uur!

Wat mij het meest is opgevallen in de dagen dat ik hier ben, zijn de verschillen binnen de stad. Op het ene moment loop je in smalle straatjes met veel kleine kraampjes en straatverkopers (zie foto: Tlaquepaque), en op het andere moment loop je door een gigantisch winkelcentrum, waar je de meest luxueuze merken tegenkomt en waar de Hummers voor je staan uitgestald! Het is soms moeilijk te bevatten dat er naast bijvoorbeeld een gigantische bioscoop de meest minuscule huisjes staan en dat de bewoners van deze huisjes zich het waarschijnlijk niet kunnen veroorloven om de bioscoop te bezoeken. Het verschil tussen rijk en arm is dus goed te merken en dat is iets wat ik de komende tijd meer zal tegenkomen.

De komende dagen zal ik vooral besteden aan het volgen van een cursus Spaans en het zoeken naar een kamer. We zijn inmiddels bij 3 huizen geweest en we zullen er morgen nog 2 bezoeken. Hopelijk kan ik komend weekend verhuizen naar een kamer wat dichter bij het centrum en bij mijn universiteit. Tegen die tijd zal ik hier weer een berichtje plaatsen!

¡Hasta luego!