Clases, entrenamientos y fiëstas

21 augustus 2007 - Guadalajara, Mexico

¡Buenas tardes!

Hier eindelijk weer een update uit Guadalajara! Inmiddels heb ik de eerste twee weken colleges erop zitten. Helaas ziet mijn rooster er niet al te best uit. Ik hoopte dat ik een dag vrij kon plannen, het liefst maandag of vrijdag om te reizen, maar helaas was dit niet mogelijk. Gelukkig heb ik de meeste colleges ´s morgens waardoor ik ´s middags vrij ben, wel zo lekker!

Twee van de 5 vakken die ik hier volg worden gegeven in het spaans. Wel aardig pittig vooral als de studenten onderling beginnen te praten, dat gaat zo snel dat je er alleen wat steekwoorden uit weet te vissen... Gelukkig praten de leraren wel rustig en duidelijk, vooral als ze weten dat er internationale studenten in de klas zitten. Andersom vinden de leraren het ook maar wat mooi om nederlands te leren. Zo gebeurt het nogal eens dat de leraar mij vraagt de namen van bijvoorbeeld Den Haag, Maastricht of Hugo de Groot in het nederlands uit te spreken, om het vervolgens met de klas na te doen! Het lukt ze aardig moet ik zeggen maar die ´g´ blijft lastig!

Het mooie van universiteiten in Mexico, en in heel Noord-Amerika, is dat sport erg belangrijk wordt gevonden. Er zijn hier dan ook veel studenten die met een sportbeurs aan de universiteit studeren. Hiervoor zijn dan ook alle faciliteiten aanwezig. Zo heeft de campus een olympisch zwembad, een atletiekbaan, diverse voetbalvelden, basketbalvelden en ga zo maar door.

Zelf heb ik mij de eerste schooldag aangemeld voor het voetbalteam van de universiteit. Mij was al gewaarschuwd dat het aardig pittig zou worden omdat ze elke dag moeten trainen. Het begon ook meteen goed toen ik mij meldde bij de coach. De eerste vraag die hij stelde was of ik in Nederland ´profesional´ was... Hoewel ik de kwaliteiten natuurlijk wel bezit , heb ik toch maar eerlijk gezegd dat dit niet het geval was! Dit was overigens geen probleem waardoor ik nu mag meetrainen met het team. De trainingen zijn behoorlijk zwaar, vooral omdat de trainingen erg fysiek zijn en de temperaturen rond die tijd oplopen tot 25 à 30 graden. De eerste week kon je me dan ook opvegen na een training. Nu gaat het gelukkig al wat beter!

Wat doe je als uitwisselingsstudent natuurlijk naast studeren en sporten: feesten! Vooral vorige weekend was wat dat betreft zwaar! De avonden beginnen meestal met een feest thuis bij een andere internationale student. Zoals ik al eerder schreef is een groot deel van de studenten hier frans. Vaak begint de avond dus bij franse studenten en ¨helaas¨ ben ik hierdoor inmiddels meer gewend geraakt aan de franse levenstijl (eerst drinken, dan tegen middernacht pas eten) dan de mexicaanse levenstijl! Na dus pas laat te hebben gegeten gaan we meestal al snel naar een club. Voor de mensen uit Groningen, veel clubs hier hebben de stijl van de &ZO (kortom behoorlijk luxe). De clubs voeren echter een selectief toelatingsbeleid. En met selectief bedoel ik dat het mannelijk geslacht wordt gediscrimineerd! Vaak zie je buiten de kroegen rijen met jongens staan die wachten om binnen te worden gelaten. Het is daarom een voordeel om met wat meer meiden uit te gaan zodat je als groep wordt binnengelaten. Echter wanneer je binnen bent houdt de discriminatie nog niet op! Bijvoorbeeld afgelopen vrijdag moesten de jongens 150 pesos (ongeveer 11 euro) betalen om binnen te komen terwijl de dames gratis naar binnen mochten. Daarbij is het vooral mexicanen normaal dat je als man voor de drankjes van de dames betaald. Gelukkig zijn de internationale studentes niet zo dus worden de kosten gedeeld en valt het voor mij ook nog te betalen!

Na alle colleges, trainingen en feestjes was het afgelopen weekend tijd om uit te rusten op het strand! Met een groep wat een aantal fransen, duitsers en nederlanders zijn we vrijdag met de bus naar Puerto Vallarta gegaan. Puerto Vallarta ligt op zo´n 5 uur rijden van Guadalajara aan de Pacifische Oceaan (de westkust van Mexico). Het is een erg amerikaans aandoende kuststad. Helaas was de kust hier niet zoals aan de Caribische Zee (witte stranden, blauwe zee) maar desondanks toch een fantastisch weekend gehad! Natuurlijk uit geweest en op strand gelegen maar ook nog een boottocht gemaakt en wezen snorkelen. Helaas begonnen maandag de colleges weer en dus moesten we zondagavond weer met de bus terug. We zijn al plannen aan het maken voor meer van deze tripjes, echter niet voor het volgende weekend want dan staat zaterdag de derby tussen Atlas en Chivas (voetbalclubs uit Guadalajara) op het programma!

¡Hasta la próxima vez!